Segítünk az embereknek jobb döntéseket hozni… anélkül, hogy gondolkodniuk kellene

A KNK a XXI. század alkímiájaként definiálja azt a munkát, amivel ma a PR-es és marketingkommunikációs szakemberek nap, mint nap foglalkoznak. De hogyan is kerül a bölcsek köve és élet vize a kommunikációs szakmába.

Torday Gábor

A KNK a XXI. század alkímiájaként definiálja azt a munkát, amivel ma a PR-es és marketingkommunikációs szakemberek nap, mint nap foglalkoznak. De hogyan is kerül a bölcsek köve és élet vize a kommunikációs szakmába. 

A kommunikáció alkimistáiként az általános ingerküszöböt áttörő, rendhagyó kérdésekkel, meghökkentő ötletekkel és különös módszerekkel kell kísérleteznünk. Hivatásunk lételeme, hogy szervetlen anyagokat, fogalmakat, márkákat, rendezvényeket töltünk meg értékkel, tartalommal, jelentéssel.  

Ha őszinték akarunk lenni, a hatékony marketinghez ma már ötvöznünk kell a viselkedési gazdaságtan, a pszichológia, a design thinking és az innovatív, új technológiák elemeit is a kreativitással.  

Nyilván felmerül a kérdés, hogy nem túl nagy elvárás-e mindez (a neurológiától kezdve a pszichológián át a legújabb technológiai, mérnöki ismeretekig) a kommunikációs iparág dolgozóival szemben?  Ám, ha belegondolunk, az ügynökségeknek nem nagyon van más választásuk. Miután páros lábbal ránk rúgta az ajtót a mesterséges intelligencia, középszerű sajtóközleményeket, sablonos social média posztokat és kiszámítható stratégiákat senki nem fog ügynökségektől rendelni, ha havi 20 dollárért megírja azokat a ChatGPT.  

Nincs más út előttünk, csak a valóban kreatív teljesítmény útja.

A nap végén minden marketingnek az a célja, hogy kiderítsük, miért teszik a fogyasztók azt, amit tesznek, és kitaláljuk, hogyan lehet őket arra ösztönözni, hogy újra aktiválják, vagy épp megváltoztassák a viselkedésüket. És ez sokszor tényleg majdnem olyan összetett küldetés, mint mondjuk aranyat csinálni az ügyfelek számára.  

Itt van például a vásárlási döntések kérdése.  

A neurológiából tudhatjuk, hogy az agynak vannak olyan területei, ahol az érzelmek feldolgozása történik. Ennek kitüntetett része a ventromediális prefrontális kéreg (vmPFC). Ha az agynak ez a területe nem működik, (például betegség vagy sérülés miatt), akkor az emberek nem éreznek érzelmeket; egyszerűen nem élnek át emocionális szinten semmit. És érdekes módon, ha az agynak ez a része sérült, akkor az emberek egyáltalán nem tudnak döntéseket hozni.  Még azt sem tudják eldönteni, hogy mit szeretnének vacsorára.  

Tehát világos, hogy van kapcsolat az érzések és a vásárlási döntéshozatal között, még akkor is, ha a hó vége előtt elfogy az összes pénzük. De a valós életben a döntéshozatal ennél is bonyolultabb, hiszen több mint 90 %-ban tudattalanul történik, és az érzelmi kapcsolaton túl bizalmat, illetve önbizalmat is igényel. Ha tehát hatékony kommunikációs megoldásokat akarunk javasolni az ügyfelünknek, akkor tudnunk kell érzelmi kapcsolatot teremteni a cselekvés és a döntéshozatal kiváltásához.  

A kommunikációs szakértők tudása és kreativitása révén a márkák segítenek az embereknek dönteni – anélkül, hogy gondolkodniuk kellene. 

Minél többet kell gondolkodni valamin, annál több stressz ér bennünket, annál kevésbé tudunk végül jól dönteni. Ám ha megértjük az embereket, jobb és sikeresebb termékeket, illetve kampányokat hozhatunk létre.  

Az egyik leggyakoribb hiba, amit a kommunikációban elkövetünk, hogy „belülről kifelé” gondolkodunk. Azaz a termék vagy a szolgáltatás előnyeit vesszük kiindulópontnak, és megpróbáljuk kitalálni, hogyan tudnánk ezeket az előnyöket a fogyasztó számára értékes ajánlatként beállítani.  

Ha viszont fordítva dolgozunk, akkor a vásárló mögött álló embert vesszük a kiindulópontnak, és először is megpróbáljuk kitalálni, mire van szüksége ennek az embernek ahhoz, hogy elérje a céljait. Milyen szorongásai, kétségei, előítéletei vagy rossz szokásai állhatnak az általunk remélt viselkedés útjában, illetve milyen fájdalmakat, frusztrációkat tudnánk megoldani számára. 

Itt jön képbe a design thinking, amelynek egyik lényeges pontja, hogy a munkát az empátiával és az insightokkal kezdjük. Interjúk és megfigyelések segítségével megpróbálunk „szerelmesnek lenni” az ügyfél problémájába. 

Ez az empatikus és definitív fázis képezi a kreativitás alapját, amelynek végén jobb ötletek születhetnek arra vonatkozóan, hogy hol keressük a megoldásokat. A prototípusok készítése és a tesztelés pedig ezeket segít tovább finomítani. A viselkedésalapú tervezés eredménye szinte mindig egy jobb felhasználói élmény vagy egy sikeresebb termék. 

 

A KNK kommunikációs alkímiája magában foglalja az insight kutatást, a stratégiaalkotást, a kreatív tervezést és a megvalósítást is. De hogyan lehet „szerelmesnek lenni” a fogyasztók problémáiba? 

Nos, ez a „beleszerelmesedés” valóban nem mindig egyszerű. Mert akadhatnak például olyan problémák is, mint a poloskák, illetve a poloskák irtása.  

Természetesen az első lépés itt is az insight-gyűjtés lenne. De a hagyományos piackutatással van egy olyan probléma, hogy az embereknek néha fogalmuk sincs arról, hogy mit akarnak; a viselkedésük mozgatórugóiról pedig mélységesen elfogult képük van. Ilyenkor jobban járunk, ha ahelyett, hogy megkérdeznénk, mit szeretnének, inkább arra kérjük őket, hogy tárják fel a korábbi viselkedésüket. Mert a múltbeli viselkedés soha nem hazudik.  

Vagyis a cél, hogy ne az ügyfélutakat, hanem az „emberi utakat” fedezzük fel. Az emberi utak során a küzdelmeket, akadályokat, előítéleteket, szorongásokat kiváltó okokat, a csábításokat és más pszichológiai erőket keresünk. 

A rovarirtás esetében például így került képbe az emberek azon rejtett vágya, hogy szeretnék a poloskákat „feljelenteni”. (!) 

Merthogy szúnyogok vagy patkányok kapcsán tudnak hol reklamálni, vagy ha betör a városba egy vadkan, esetleg elszabadul egy harapós kutya, tudják, hol kell jelenteni. De mit kezdjenek a poloskákkal? Azokat hol kell „felnyomni” a hatóságoknál?? 

Ezért ügyfelünk, a Protect poloskairtó termékeket gyártó Bábolna Bio Kft. számára azt javasoltuk, adjunk lehetőséget az embereknek, hogy „jelenthessék” a poloskákat. Ebből a „citizen science” kutatásból pedig mi összeállítottuk Magyarország első interaktív poloskatérképét, ahol mindenki megtekinthette lakóhelye „poloska-szennyezettségét”. Az ötletből hatalmas médiasiker lett, az ügynökség pedig Arany Prizma díjat nyert vele a legjobb hazai PR-megoldások versenyében.    

A másik ilyen inspiráló eszköz a storytelling. A történetek segítenek összekapcsolni az adatokat az érzelmekkel és megnyitják az emberek szívét. 

Noha minden vállalkozásnak figyelmet kell fordítania a tényekre és számokra, az adatok önmagukban nem képesek valódi hatást kiváltani. Tanulmányok sora bizonyítja, hogy a pusztán számokon alapuló érvelés kevésbé hatékony a meggyőzésben. A történetek viszont akkor is átütő erővel tudnak hatást generálni, ha nincsenek adatok, amelyek bizonyítanák az állításainkat.  

Mi ez, ha nem színtiszta alkímia? 

A storytelling egyébként szinte minden iparágban és a vállalatok minden területén hatékonyan használható kommunikációs eszköz lehet, a humán erőforrás menedzsmenttől kezdve a sales pitchelésen át a márka és a vállalati szintű reputáció építéséig. Ebben az ügynökségek számára még komoly potenciál rejlik. A KNK-nál nagyon hiszünk abban, hogy a személyes történetek bemutatása mindig sokkal magával ragadóbb, mintha egyszerűen csak demográfiai adatokat vagy forintokat, tonnákat és százalékokat ismertetnénk.  

A Magyar Szervátültetettek Szövetsége SZJA 1%-os kampányának hirdetésein különböző korú (20-70 év közötti) transzplantált személyek voltak láthatók, olyan egyedi „szervmandalás” pólókban, amelyekről azonnal látszik, hogy mely szervüket kapták donortól. 

A kihívás persze az, hogy a grafikonoktól és a számoktól hogyan jutunk el egy olyan történetig, amely megdobogtatja érintettek szívét és érzelmileg magába szippantja a nézőket. 

Amikor a Budafoki élesztő közösségi médiás adománygyűjtő promóciójának záróünnepségére készültünk, a storytelling eszköztárából a klasszikus „nagy utazás” című forgatókönyvet vettük alapul. Az újságírókat egy unalmas sajtótájékoztató helyett egy kihívásokkal teli élménysütésre invitáltuk. A letakart szemmel történő pogácsakészítés közben átélt, nem várt kalandok nyomán fantasztikus élménybeszámolók születtek, a különleges sajtóesemény pedig Arany Lollipopot és a DIMSZ (Adatvezérelt Marketing Szövetség) különdíját is megkapta.  

A sztorimesélés a nehéz időkben is csodálatosan működik. A világirodalom az Odüsszeusztól kezdve a Bosszúállókig tele van olyan ikonikus történetekkel, amelyek minden generáció számára izgalmasak, és megtanítanak minket arra, hogyan kezeljük a nehézségeket.  

Érdemes kísérletezni, és megtalálni annak a módját, hogyan meséljük el ezeket a tipizált történeteket a saját márkánk szemüvegén keresztül. Jó tudni, hogy a világ összes adata nem fogja befolyásolni a közönségünket, ha ők nem tudnak érzelmileg is kapcsolódni az üzenetünkhöz. 

Angliában nagy sikere volt annak a reklámkampányunknak is, amelyben egyetlen pillanatképbe sűrítve próbáltuk elmesélni a lakosságot már súlyosan fenyegető, túlszaporodott rágcsálók elleni küzdelem happy enddel végződő történetét. Agatha Christie, Sherlock Holmes és a Scotland Yard zseniális nyomozóinak országában ez a bűnügyi sztori természetesen értő fülekre és szívekre talált.