Hogyan lesz versenyelőny a klímasemleges online kommunikáció?
Mit tehet egy hazai kommunikációs ügynökség azért, hogy a fenntarthatósági törekvések és a klímavédelem céljai a cégek és márkák online kommunikációs stratégiájában is kézzelfogható lépésekké alakuljanak?
Torday Gábor
Szeretnénk nem csupán szavakkal, de konkrét, hatékony cselekvési tervekkel is bizonyítani, hogy a kommunikációs és a marketing szakma is rengeteget tehet a karbonkibocsátás csökkentése érdekében.
Sokan még azzal sincsenek feltétlenül tisztában, hogy a cégük weboldala is rendelkezik karbonlábnyommal. Így hát jogos lehet a kérdés, mégis mit tehet egy hazai kommunikációs ügynökség azért, hogy a fenntarthatósági törekvések és a klímavédelem céljai a cégek és márkák online kommunikációs stratégiájában is kézzelfogható lépésekké alakuljanak?
Hogyan lehet karbonsemlegessé tenni egy weboldalt?
És persze főként, ami mostanában a legtöbb ügyfelünket foglalkoztatja: hogyan vezethet a “fenntartható digitális kommunikáció” konkrét üzleti haszonhoz?
Évről-évre egyre dinamikusabban bővülő digitális ügyfél-portfóliót kezelünk. Így tehát mi magunk is úgyszólván “az első sorokban ülve” szemlélhetjük, hogy az internet és a social media milyen brutális mennyiségű elektromos energiát használ fel.
Az iparági számítások szerint ez már bőven meghaladja a 400 TWh-t egy évben. Vagyis a légiközlekedés széndioxid-kibocsátásával vetekszik a munkánk. Köszönhetően annak a milliárdnyi kommunikációs eszköznek (számítógépeknek, tableteknek, okostelefonoknak, szervereknek stb…), amelyeken keresztül nap mint nap a hatékony márkaépítés, a véleményformálás, a közösségépítés, a tájékoztatás és a vásárlást segítő, ösztönző marketingkommunikáció zajlik.
Bár a digitalizációra hajlamosak vagyunk mindannyian “non plus ultra” környezetbarát megoldásként tekinteni, nem szabad elfelejtenünk, hogy minden digitális folyamat energiát fogyaszt. Egy átlagos internetfelhasználó éves szinten 400-500 kg károsanyag-kibocsátásért felelős.
A fenntartható jövő ezért nem képzelhető el a digitális marketingtevékenységek ökológiai szempontú racionalizálása nélkül.
Nem szabad azonban úgy viselkednünk, mint a közismert népmesében az “okos” lány, aki hozott is, meg nem is, jött is, meg nem is, volt rajta ruha, meg nem is. Tapasztalt PR-tanácsadó kollégáink mindig felhívják a figyelmet, hogy a környezetvédelmi ködösítés, vagy ahogy gyönyörű angol kifejezéssel mondani szoktuk: a “greenwashing” a lehető legrosszabb stratégia.
A KNK digitális divíziója ezért már olyan adatvezérelt marketingmegoldásokat is tud az ügyfeleknek nyújtani, amelyek lehetővé teszik, hogy pontosan lássuk, és csökkentsük például a weboldalak, a landing oldalak és az online reklámok karbonlábnyomát.
Az ügynökségnél jelenleg több olyan új weboldal-tervezési projektünk is fut, amelyeknél már kiemelt célként fogalmaztuk meg a fenntarthatóság és a “zöld” elkötelezettség szempontjait.
Ha a felhasználók könnyen megtalálják az általuk keresett tartalmakat, az nem pusztán a SEO tekintetében előnyös, de ezzel elkerülhető a fölösleges adatforgalom is.
Új szemléletmódot kell követnünk a képi és videós anyagok kapcsán is. A filmek, az animációk és a fotók betöltése rengeteg energiával jár, így azok méreteit is érdemes optimalizálni. Hasznos energiaspórolási “trükkök” rejlenek még a kódolás átalakításában, a színek, a fontok, a lazy-loading, csúsztatott betöltés és a weboldalon használt plug-inek terén is. A megfelelő cachelés (gyorsítótárazás) is sokat segít a website gyorsabbá tételében.
A design és a stratégiai szemléletű tartalmi felépítés pedig legyen alkalmas hosszú távú működésre, így elkerülhető a gyakori átalakítás és webfejlesztés.
De a legfontosabb mégis a szerver. Válasszunk olyan tárhelyszolgáltatót, aki igazoltan zöld energiával, energiatakarékos berendezésekkel és szabadlevegős hűtésrendszerrel tartja fenn a gépparkot. Mi azt a célt tűztük ki magunk elé, hogy 2025-re valamennyi ügyfelünk weboldalát olyan “green host” szolgáltatóhoz visszük, amely zöld tárhelyet használ.
Hiszünk abban, hogy a klímasemlegessé alakított online kommunikációs stratégia üzleti haszonban is mérhető!
Az első tapasztalataink ezen a téren is nagyon bíztatóak: az optimálisan kezelhető online felületeken a látogatók pozitív felhasználói élményhez jutnak, és a környezetbaráttá alakított weboldalak a keresőrobotoktól is nagyobb pontszámokat kapnak. Az eredmény pedig nagyobb elérés, elégedett, visszatérő vásárlók, nagyobb láthatóság, alacsonyabb fejlesztési költségek.
KNK
SZÉKHELY: 1025 Budapest,
Törökvész út 126/A.
IRODA: 1025 Budapest,
Törökvész út 33-39.
EMAIL: office@knkpr.hu
TELEFON: +36 20 487 9922