A kommunikáció ügynökei bérletet váltanak az AI-vonatra

A mesterséges intelligencia segítségével minden kommunikációs ügynökség azonnali hatékonyságjavulást tud elérni, balgaság lenne nem használni. A rövidtávú előnyök füstjét félrehessegetve azonban hosszabb távon felderenghet egy olyan jövő, amelyben a valódi, hozzáadott értéket teremtő (a gondolkodás mellett az empátiára is képes) ügynökségek szerepe, elismertsége és akár üzleti modellje is átalakulhat. 

Ábrahám Ambrus – Torday Gábor

Amit már biztosan tudunk, hogy a ChatGPT és a Midjourney vezetésével a gombamódra szaporodó (szövegíró, képszerkesztő, videó és narráció generáló, automatizáló, adatvizualizáló, projektszervező stb…) AI-megoldások segítségével ugyanazt a tartalmat kevesebb időráfordítással is elő lehet állítani, vagy ugyanazzal a munkaerővel több ügyfelet lehet kiszolgálni. Ez a hatékonyság-, és profitnövekedés tankönyvi példája, amitől minden CFO szíve hevesebben kezd verni. 

A másik, hogy a ChatGPT nem mindenható! AI alapon működik persze, de valódi jelentésmegértés nélküli nyelvi modellként (LLM) alapvetően csak valószínűségek szerint rakosgat egymás mögé szavakat. Ez még nem az a fok, amikor szuperintelligenciáról beszélhetnénk. Még. 

Ami rávilágít a lényegre: kreatív kommunikációs ügynökségként a mi munkánk értelme nem is az, hogy egyik szót rakosgassuk a másik után (azt megteszi a ChatGPT is, ha erre kérjük). Hanem hogy a minket körülvevő és a megbízóink termékeivel/szolgáltatásaival találkozó emberek döntéshozatalát segítsük. Ehhez a klasszikus AIDA-modell szerint felkeltjük a figyelmet, érzelmi hatást generálunk, érveket adunk, értéket teremtünk, hitelességet építünk és cselekvésre ösztönzünk.  

Sem a PR, sem a Reklám, sem a Sales igazából nem a szavakról és a képekről szól, hanem a piaci szereplők érzelmeiről, vágyairól, gondolatairól. 

 

Az AI használatával több értéket adunk a megbízóinknak, és lenyűgözőbb tartalmat a fogyasztóknak 

PR-fókuszú kommunikációs ügynökségként azt tehát látjuk, hogy az AI nagyon jól beilleszthető a munkafolyamatokba. A mesterséges intelligencia brutális ismeretállományával ugyanis a kreatív gondolkodás rendkívüli módon kitágítható. Egészen kiváló, a korábbiaknál szélesebb körű vázlatokat lehet vele készíteni, amelyek – most mindegy, hogy szövegről, képről, netán zenéről beszélünk – nagyszerű alapot tudnak adni ahhoz, hogy a munkafolyamat egy ügynökségnél pillanatok alatt a következő lépcsőre jusson.   

Jelen pillanatban elképzelhetetlennek tűnik, hogy a mesterséges intelligencia terjedését bármilyen téren is meg lehessen állítani. (Hiába például az Elon Musk vagy Steve Wozniak által is aláírt, és tavasszal közzétett nyílt levél, amelyben azt kérik, hogy egy időre szüneteltessék a ChatGPT 4.0-nál fejlettebb AI fejlesztését, mert aggasztó az előrelépés követhetetlen dinamikája.) Becslések szerint a mesterséges intelligencia kutatásban jelenleg több mint 15 ezer milliárd dollárnyi tőke cirkulál. Feldolgozhatatlan méretű összeg ez! Ennek fényében nem meglepő a PriceWaterhouseCoopers által közzétett vélemény, amely szerint az AI a következő évtized elején többet tesz majd hozzá a globális gazdasághoz, mint Kína és India együttesen. Arról nem is beszélve, hogy 2030-ra csak az AI-nak köszönhetően a világ GDP-növekedése elérheti a 26 százalékot.  

Intelligens, nagy munkabírású content director by AI.

Ügyfeleink számára a hatékonyság és a gyorsaság után ezért a következő kézzelfogható változás minden bizonnyal a hozzáadott érték ugrásszerű növekedése lehet. Az AI támogatásával nemcsak eddig lehetetlennek tűnő ötletek valósíthatók meg, de az alacsonyabb költségvetésű projektek skálázása és az aktuális eseményekre valós időben reagáló, perszonalizált kommunikáció is. Ez pedig olyan hasznot jelenthet, ami idővel az egész szakma üzleti modelljét átalakíthatja egy értékalapú elszámolás irányába. Óradíjban meg dolgozzon tovább az AI.

Aktív, élénk észjárású, megbízható kreatív vezető by AI.

Beszédes tény az is, hogy a 2023-as Cannes Lions fesztiválon díjazott művek több mint 8%-nál már bevallottan “alkotóként” részt vett a mesterséges intelligencia. Az insight-gyűjtéstől kezdve az ötletelésen át a konkrét tartalomkészítésig képes új lendületet adni a márkáknak.  

 

Mindenütt félnek attól, hogy bizonyos munkák megszűnhetnek majd, mert azt mondjuk a generatív AI sokkal jobban elvégzi.  

Vázlatokat, ötleteket és struktúrákat szinte bármilyen kreatív területen, egészen jókat lehet készíteni AI-eszközökkel. Ez most az egyik legjobb alkalmazási területe. Az azonban nem valószínű, hogy a PR szektorban az emberi munkaerő rövid távon nélkülözhető lenne mellőle, azaz minden egyes munkahelyt ki lehetne váltani általa. 

Ennek egyik oka, hogy a ChatGPT esetében nincs önreflexió. Ez pedig munkatársaink hatalmas értéke, ami az elégedett ügyfélkiszolgálás egyik nagyon komoly pillére. Noha ott van az az említett hihetetlen nagy adatbázistömeg, amit használ az AI. Azt ugyan a felépített algoritmusok ügyesen használják, ám egyelőre nem tudják eldönteni, hogy a kivett információ az valós vagy hamis, vagyis „fake news”. Ebből kifolyólag pedig elengedhetetlen az AI által végzett munka ellenőrzése is. 

És itt van egy egészen más terület is. Az AI ilyen szédítő tempójú fejlődésének hatására gyökeresen alakulnak át a jogdíjak körüli szabályozások is. Belátható időn belül feltűnnek majd olyan tartalmak, kutatások, amelyek esetében kikötés lesz, hogy ezeket nem lehet AI adatállomány feltöltéséhez alkalmazni, azaz nem lehet őket a szóban forgó botok „tanítására” használni. Ebben az esetben azonban, olyan információk maradhatnak ki egyes AI által készített vázlatokból, anyagokból, amelyekre viszont nagy szükség lenne.  

 

A PR-ben a bizalom mindennél fontosabb.  

A bizalom mindennél fontosabb, ez nem is kérdés. Az AI mellé ezért mindenképpen kell a kontroll, az olyan munkatársak részéről, akik bölcsen, okosan az ügyfelet ismerve ki tudják egészíteni vagy javítani az AI által vétett hibákat. Erre a technológiára nyitottan kell tekinteni, amely új lehetőséget adhat a kezünkbe, de a jelenlegi formájában azért még nem oldja meg makulátlanul a feladatokat egy ügynökségen belül.  


Szerzőink további gondolataikat szívesen megosztják az ügynökség potenciális ügyfelei számára. Elérhetőségük megszerzésére AI-segítség nem szükséges. 

(Ábrahám Ambrus – Torday Gábor)